Onze verkeersregelaars
Onze verkeersregelaars
Stichting 2Wheels 4Wings heeft haar eigen team verkeersregelaars. Een hecht team dat zich tijdens elke run weer belangeloos inzet om alle deelnemende motoren veilig door het drukke verkeer te begeleiden. Je kan dan denken aan het stilzetten van al het overige verkeer op bijvoorbeeld rotonden en (drukke) kruisingen. Tevens houden zij de veiligheid van de motorrijders en passagiers goed in de gaten. Zo wordt er goed gelet of iedereen zich aan de afgesproken regels houd. Door de regels goed te volgen houden we het veilig en ook leuk. Elk jaar weer volgen onze verkeersregelaars een verplichte cursus en zorgt de stichting periodiek voor extra interne trainingen. Hierdoor blijven zij scherp en alert en dragen zo hun steentje bij om elke run weer tot een succes te maken.
Helaas krijgen verkeersregelaars ook te maken met agressie. Regelmatig zelf. In het nieuwsblad Metro werd hier een volledige pagina aan gewijd.
Instructievideo
Bij elk evenement wijst onze toercoördinator Wouter de deelnemende motorrijder op een aantal regels waaraan zij zich moeten houden om de toer veilig te laten verlopen. Regelmatig ontdekken onze verkeersregelaars dat het naleven van deze regels niet altijd vlekkeloos verloopt. Om de woorden van Wouter kracht bij te zetten, hebben een aantal leden van het team verkeersregelaars een instructievideo gemaakt om zodoende in beeld te laten zien hoe het wel moet maar ook juist niet. In het tweede deel van de video komen tevens een aantal signalen aan bod die je van de verkeersregelaar kunt verwachten in bepaalde situaties.
Instructievideo
Trainingsdag 30 april 2017
Instructievideo
Wat een geweldige VR-dag hebben we gehad! Veel geleerd mede door goede en pittige discussies om onze vaardigheden en de teamdynamiek te verbeteren en optimaliseren. In de ochtend was er onder andere een training Performance Advantage voor verkeersregelaars. Deze training werd gegeven door Albert. In deze training werden de vaardigheden aandacht en waarnemen getraind. Tevens werd er uitgebreid ingegaan op stress in het algemeen alsook bij het uitoefenen van onze taak als verkeersregelaar. Hierbij werd een ademhalingstechniek geoefend om het stress gevoel te verminderen.
In de middag hebben we zowel een rijdende begeleiding gedaan als een statische verkeersregeling op een kruispunt. Ed Schouten heeft alles geobserveerd en het team van waardevolle feedback voorzien. Met dank aan mede bestuurslid Wouter voor de mooie faciliteiten waar we gebruik van mochten maken.
Maak kennis met het team
Beroep: fysiotherapeut. Ben 7 jaar verkeersregelaar. Heb ooit stichting 2 wheels4wings opgericht. Het leuke van verkeersregelaars zijn is wanneer je met het team op een vloeiende wijze de stoet van A naar B hebt begeleidt met zo min mogelijk oponthoud voor de overige verkeersdeelnemers. Het teamgevoel staat daar bij mij voorop. We doen het samen en zijn daarbij te alle tijde professionals.
Beroep: Manager Support op de IT afdeling van een Internationaal horeca bedrijf. Op 18-5-2009 heb ik mijn eerste getuigschrift (voor beroepsregelaar) ontvangen. Ik ben in aanraking gekomen met Stichting 2Wheels4Wings via mijn schoonvader. Deze is werkzaam bij de de politie en was al enkele jaren betrokken bij de begeleiding van de stoet uit zijn beroepsmatige functie. Zo ben ik begonnen als vrijwillig motorrijder waarna ik later tot het team verkeersregelaars ben toegetreden. Tot slot heb ik mijn intrede gemaakt in het bestuur en daar inmiddels meerdere functie bekleed.
Werkzaam als chauffeur van mensen met een beperking. Verbonden aan de stichting vanaf begin 2013. Begonnen als vrijwillig motorrijder met passagiers achterop. Eind 2013 werd ik gevraagd deel uit te gaan maken van het team verkeersregelaars wat ik in eerste instantie afwees omdat ik vond er nog niet aan toe te zijn. Na enige tijd, halverwege 2014, de stap genomen en voel mij nog steeds thuis in dit hechte team.
De stoet met succes door het soms drukke verkeer loodsen is vaak een uitdaging, maar geeft, als we aan het einde van de rit zijn aangekomen, een goed gevoel. Daar zijn wij als team trots op. Het blijft teamwork en met deze groep verkeersregelaars zullen we nog vele activiteiten begeleiden, wat we met alle plezier doen. Ik ben recent gevraagd of ik de functie van webadministrateur op mij wil nemen en tevens de inhoud van deze (nieuwe) website wil verzorgen.
Eigenlijk ben ik opgeleid en heb ik gevaren als Radio Officier ter koopvaardij [8 jaar]. Daarna ben ik bij KLM vliegdienst routeprocedures gaan doen [bijna 20 jaar]. Vanuit KLM ben ik overgestapt naar LVNL bij Aeronautical Information Services. Sinds kort ben ik daar een nieuwe baan begonnen, Flight procedure designer. Eerst heb ik verschillende motortochten gereden met passagiers achterop, o.a. ook de Appierun. Toen ben ik overgestapt en verkeersregelaar bij Stichting MBT te Zoetermeer geworden. Ook heb ik verschillende buitenlandse goede doel fietstochten begeleid als vrijwilliger, o.a. Giro de Kika [rondje Dolomieten] en Tour for Life [in 8 dagen vanuit Italië naar Nederland]. Blijkbaar genoeg mensen leren kennen en zodoende door voorzitter 2w4w benaderd om ook mijn steentje hier bij te dragen [en dat doe ik nog steeds met plezier].
Werkzaam bij politie Haarlemmermeer. In 2007 had ik een ernstig motorongeluk gehad en mijn onderrug wervels gebroken. Albert kwam met voormalig toercoördinator Viktor op bezoek en Albert gaf aan mij te kunnen helpen met fysio. Toen was het nog de Aquilea run. Wij zijn toen gaan helpen als vrijwilliger. Ik verzorgde als politie in de jaren daarvoor voor de politie begeleiding. Zo kwamen we bij de later omgedoopte stichting 2Wheels4Wings. Ook onze kinderen kwamen via ons bij de stichting als vrijwilliger of verkeersregelaar.
Werkzaam als beveiligingsmedewerker. Verkeersregelaar vanaf het begin. Ik ben bij de stichting gekomen omdat ik Albert tegen kwam bij mijn bedrijf, deze gaf aan met gehandicapte mensen te gaan rijden en dat trok mij ook wel, mijn eerste rit ging vanuit Beverwijk.
Betrokken bij de stichting sinds 2006. 10 jaar geleden ben ik gevraagd door toenmalig penningmeester Johan of ik mee wilde rijden met de Appierun. Dat leek me wel wat. De eerste 2 jaar heb ik als solo motor met een passagier gereden. Na die tijd ben ik gevraagd om als verkeersregelaar mee te doen en hebben we samen als groep de opleiding gedaan. Ik vind het leuk dat we iets kunnen doen voor onze medemens, jong of oud, maakt niet uit. Altijd blijde gezichten en daarvoor doe je het eigenlijk ook. Ik hoop nog vele jaren mee te mogen rijden .
Vanaf 2005 bij stichting 2wheels 4wings betrokken en vanaf het eerste uur werkzaam bij het verkeersregelteam. Het werken met dit provisionele en ervaren team in combinatie met het goede doel wat wij dienen maakt het een geweldige bezigheid. Na in het verleden op diverse Honda’s gereden te hebben, heb ik nu een BMW R1200GS tot mijn beschikking.
Net als mijn vader Ed, ben ik werkzaam bij de politie. Getrouwd met Laura, zij is ook vrijwilligster bij de stichting. Samen met ons zoontje Collin wonen wij in het mooie Zaandam. Mijn hobby’s zijn motorrijden, skiën, film kijken en lekker een terrasje pakken met vrienden. Ik ben al een hele lange tijd betrokken bij de stichting. Zo’n 8 jaar geleden begonnen als deelnemer met iemand achter op de motor. Snel werd ik verkeersregelaar. Nog steeds doe ik dit met veel plezier en het is leuk om een grote glimlach te zien op de gezichten van de mensen waar we voor rijden.
Ik rij motor sinds mijn 25ste, via voor de meeste van jullie wel bekende Motor-forum.nl ben ik in contact gekomen met de stichting. Destijds nog redelijk compact van opzet, maar met zo veel enthousiasme dat ik er nooit ben weggegaan. Toen Albert me vroeg of ik als verkeersregelaar wilde meehelpen heb ik dan ook ( licht vertwijfeld dat ik ervoor gevraagd werd) ja gezegd. De mooiste momenten zijn als je iemand na een geslaagde rit met een smile van oor tot oor achterop op de motor (of in de span) ziet zitten, en ook de motorrijder aan het grijnzen is. Diepte punten zijn er ook, door eigen gezondheid een rit moeten missen, en iedereen alleen maar uitzwaaien is best pijnlijk. Maar de wetenschap dat ze een heleboel mensen de dag van hun leven gaan geven maakt alles goed. Al met al is het een geweldige groep vrijwilligers, en een gedreven voorzitter die dit alles mogelijk maken. Ik mag zeggen dat ik trots ben er deel van uit te maken.
In het dagelijks leven werk ik bij Intralox als standaardisatie engineer. Intralox produceert transportband systemen ook wel arb belts genoemd. Sinds 2014 versterk ik het team van verkeersregelaars, maar daarvoor reed ik al een aantal jaren als motorrijder mee met o.a. de appie- en de sinterklaasrun. Ik ken de stichting via mijn broer Wouter Meelis die al een aantal jaar met de stichting mee reed. Daarom keek ik er ook naar uit toen ik mijn rijbewijs had gehaald om met de stichting mee te kunnen rijden.
Ik woon in Alkmaar waar ik als eigenaar van een bouw/klussenbedrijf het hoofd boven water probeer te houden. (Redelijk succesvol) In mijn spaarzame vrije tijd ben ik dirigent bij een koor en als er dan nog tijd over is kun je mij op mijn Goldwing Aspencade GL 1500 door Nederland zien rijden. Iets wat ik al vanaf mn 19e al heerlijk vind. Ik ben nu 63 dus heb reeds enige kilometers afgereden. In een vorig leven ( voor ik als zelfstandige begon) reed ik als vrachtwagen chauffeur en later als touringcar chauffeur veelal in het buitenland. Af en toe pendel ik nog voor mijn oude baas even op en neer naar Spanje of de wintersport plaatsen. Daar heb ik veel van mijn rij ervaring opgedaan. Ik ben in contact gekomen met 2wheels4wings toen zij bij mijn appartementencomplex een rit moesten verzorgen. Ik kwam in gesprek met Johan (ook een Goldwing rijder) en raakte enthousiast omtrent deze groep en hun mooie gebaar naar en voor de ouderen en hulpbehoevende medemens.
Beroep: Facility Supervisor in een datacenter waarbij ik verantwoordelijk ben voor alle techniek die bij een datacenter komt kijken. Begin 2017 kwam ik op Facebook de pagina tegen van stichting 2 Wheels 4 Wings. Hier las ik over de fantastische toertochten die de stichting verzorgt en/of begeleidt en wilde hier graag aan deelnemen. Na een aantal maal te hebben mee gereden als vrijwillig motorrijder met passagiers achterop, wilde ik op een gegeven moment weten of het mogelijk was deel te gaan uitmaken van het team verkeersregelaars. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en mijn wens aan het bestuur kenbaar gemaakt. Na een stevig half uurtje praten met onze Toercoördinator Wouter over de pro’s en con’s was het mij duidelijk dat ik er aan wilde beginnen. Allereerst middels de wettelijk verplichte cursus het certificaat behaald en daarna aan het opleidingstraject, dat de stichting zelf intern verzorgd, begonnen. Het bevalt mij erg goed.
Uit de oude doos
Die mooie geel/oranje regelaarsjassen die ons team tegenwoordig draagt hadden wij jaren geleden nog niet. Deze zijn gesponsord door Luchtverkeersleiding Nederland. Uiteraard zijn wij hier zeer dankbaar voor. Het straalt kracht en professionaliteit uit. Hieronder een aantal foto’s waarin te zien is hoe onze verkeersregelaars er toen uitzagen.